2. april 2017

Mennesker og medier: Reklamesøjler med mundkurv på - Nybyggerne på Tv2

Mennesker og medier behandlede serien Nybyggerne på TV2 og spørgsmålet om hvorvidt der var tale om ulovlig omtale af sponsorerne til programmet. Du kan høre programmet her:

DR Netradio: Hør Mennesker og medier: Reklamesøjler med mundkurv på DR P1

Det er meget svært at nå frem til at reglerne om sponsorering ikke er overtrådt. Professor Jan Trzaskowski tager ganske vist en del forbehold om, at vi ikke kender aftalerne bag m.v. men er det nødvendigt at kende aftalerne bag - altså aftalerne mellem TV2 og sponsorerne? Efter min opfattelse nej. Aftalerne bag er ikke afgørende for hvorvidt reglerne om sponsorering er overtrådt.

Radio og Fjernsynsloven angiver:


§ 81Indholdet og programsætningen af et
sponsoreret program må ikke påvirkes af sponsor på en sådan måde, at det
indvirker på radioforetagendets eller medietjenesteudbyderens ansvar og
redaktionelle selvstændighed.
Stk. 2.
Ligeledes må programindhold og programsætning ikke påvirkes af
selskaber m.v., med hvilke radio- eller fjernsynsforetagendet har
indgået kommercielle aftaler i tilknytning til programvirksomheden på en
sådan måde, at det indvirker på radio- eller fjernsynsforetagendets
ansvar og redaktionelle selvstændighed.
§ 82 Et sponsoreret program må ikke tilskynde til afsætning af sponsors eller
tredjemands varer eller tjenesteydelser og må ikke promovere disses
varer eller tjenesteydelser.

Det er vanskeligt at se, hvorledes TV2 i Nybyggerne overholde disse bestemmelser, når man hører deltagerne og hvordan det hele iscenesættes med optagelser med fokus på sponsorernes logoer og produkter og hvor sponsorernes logoer igen, igen og igen fremtræder i udsendelserne. Flere af de medvirkende udtaler - efter at være løst fra fra deres tavshedsforpligtelse - at de følte af og til at de medvirkede i en reklamefilm.
Så anfører tilrettelæggerne ganske vist, at de selv bestemmer hvad der skal klippes og at sponsorerne ikke kan stille krav om hvordan og hvornår de medvirker. Det er dog en pseudoforklaring som virker ualmindelig utroværdigt. Når man optager den ene scene efter den anden med en sponsors butik, logoer, biler og kun har disse optagelser at "redigere i" så givet det jo sig selv. Man har optaget fordi man netop vil vise sponsorerne og det er formålet - ellers vil man sikkert også opleve at sponsorerne ville trække sig, hvis de slet ikke fik eksponering.
Jo siger tilrettelæggerne men sponsorernes biler har jo logoer og så det svært ikke at vise de logoerne når de levere produkterne. Næh det er det da ikke. Der er ingen grund til at visse de billeder eller lang passager hvor deltagerne handler ind i butikkerne.
Sponsorerne udtaler, at det er alle pengene værd og at de får langt bedre eksponering ved at være sponsorer i Nybyggerne end hvis de brugte de samme penge i almindelige reklamer i TV2's reklameblokke. Ja, de gør det næppe p.g.a. den ultrakorte og minimalistiske angivelse i rulleteksten når udsendelsen er slut, men naturligvis fordi de eksponeres igen og igen i selve udsendelsen.
Det er meget vanskeligt - aftaler mellem parterne eller ej - at se hvorledes §81 og 82 ikke er overtrådt. Og det gælder uanset om man i TV2 selv mener, at man da fortsat selv bestemmer hvordan programmet skal klippes sammen. Kan man fortsat hævde, med den eksponering som både deltagerne og seerne har gennemskuet, at man forsat har bevaret sin redaktionelle frihed? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar